(+90) 312 418 82 69

jfmo@jeofizik.org.tr
tmmobjfmo@hs01.kep.tr

Milli Müdafaa Caddesi NO:10/7

06650 Kızılay/ANKARA
MENU

TMMOB TARAFINDAN AÇILAN DAVA SONUCU DANIŞMANLIK HİZMET ALIMI İHALELERİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ’NİN 39 MADDESİNİN 2 FIKRASININ YÜRÜTMESİ DURDURULDU

TMMOB tarafından açılan dava sonucu, Kamu İhale Kurumu Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği‘nin 39. maddesinin 1. fıkrasının ikinci cümlesi ile 3. fıkrasının yürütmesi durduruldu. Söz konusu yönetmelik maddesine göre,   

danışmanlık hizmeti alım ihalelerinde mesleki yeterlilik ve uzmanlığın belgelenmesinde, mezuniyet belgesi veya diploma ile özgeçmiş belgesi yeterli görülmekte ve hizmet sunacak mühendis, mimarların meslek odasına kayıt şartı aranmamaktaydı.

TMMOB, 3 Temmuz 2009 tarih 27277 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanarak yürürlüğe giren Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 39. maddesinin 3. fıkrasının iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle Danıştay‘a başvurmuştu.

Dava dilekçesinde;

"... Dava konusu yapmış olduğumuz Yönetmelik değişikliği ise, mesleki yeterlilik ve uzmanlığın belgelenmesinde, mezuniyet belgesi veya diploma ve özgeçmiş belgesini yeterli görmektedir. Bu durumda HERKES ANAHTAR TEKNİK PERSONEL OLABİLİR. Çünkü diğer meslek mensupları ile aralarında yeterlilik ve iş deneyim farkına ilişkin bir belgelendirme esas alınmadığından mezuniyet tarihi ve kişinin tek taraflı özgeçmiş beyanı yeterli görülmüştür. Diploma kişinin mühendis veya mimar olduğunun kanıtı olması nedeniyle belgedir. Ancak, mesleki deneyimin belgesi olamaz ve dolayısıyla mesleki yeterliliğin ölçütü olamaz. Aynı şekilde "özgeçmiş beyanı" bir belge değil, kişinin tek taraflı sunmuş olduğu beyandır. Yönetmelikte "özgeçmiş" standart bir forma sokulup, eklenmesi gereken belgeler de düzenlenmediğinden, özgeçmiş beyanı da objektif bir belge niteliğine sahip değildir.

 Teknik personel olan mimar ve mühendisler için ne mezuniyet belgesi genel deneyim süresinin ne de özgeçmiş belgesi mesleki deneyiminin tespitini sağlamaya yeterlidir. Nitekim ihtisasa uygun meslek odasına kayıt olunmadan, salt mezuniyet belgesiyle mühendislik ve mimarlık hizmeti yürütülmesi kanunen olanaklı olmadığından, mühendis ve mimarlar açısından ilgili meslek odasına kayıt olunduğunu tevsik eden oda kayıt belgesi ve üye sicil durumunun istenmesi gerektiği açıktır.

6235 sayılı TMMOB Kanunu‘nun 33 üncü maddesi uyarınca ilgili meslek odasına kayıt olunmadan, mezuniyet tarihi itibariyle mesleki faaliyet yürütülmesi yasal olarak mümkün değilken, bu sürede yürütülen mesleki faaliyetlerin mesleki deneyim olarak kabulü ve mesleki yeterlilik kapsamında değerlendirilmesi kanunen olanaklı değildir. Bir mühendis ya da mimarın deneyim süresinin başlangıcı mezun olduğu tarih değil, ilgili meslek odasına kaydolarak mesleki faaliyet yürütmeye kanunen yetki kazandığı tarihtir. Bu anlamda; kanunen mesleki faaliyet yürütme yetkisi zaten bulunmayan bir mühendis ya da mimarın deneyim sürecinin mezuniyet tarihi itibariyle başlayamayacağı açıktır.

Öte yandan, 4734 sayılı Yasa ile ihale konusu işlerin kalitesinin yükseltilmesi amaçlanmış ise, mesleki yeterlilikte mezuniyet tarihi değil, 6235 sayılı Yasanın 33. maddesine uygun olarak meslek odasına kayıt tarihini esas almak Kanunun amacına daha uygun olur.

Bu düzenleme, mühendis ve mimarları meslek Odasına kaydolmadan mesleki faaliyette bulunmaya da teşvik etmektedir ki; 6235 sayılı Yasanın 38. maddesinin "Bu Kanunun 33 ve 34. maddelerinde yazılı vecibeleri yerine getirmeyen yüksek mühendis, yüksek mimar, mühendis ve mimarlar Türkiye‘de mesleki faaliyetten menedilirler." hükmü gereğince bu şekilde mesleği icra eden mühendis ve mimarların mesleki faaliyetten men edilmeleri sonucu ortaya çıkar. Meslek odasına üye olmadan mesleki faaliyet yürütülemeyeceğine ve dolayısıyla mesleki deneyim kazanılamayacağına göre anahtar personelin mesleki deneyimi için mezuniyet tarihinin baz alınmasının maddi ve hukuki dayanağı olmadığı açıktır" denildi.

Okunma Sayısı: 852