(+90) 312 418 82 69

jfmo@jeofizik.org.tr

Milli Müdafaa Caddesi NO:10/7

06650 Kızılay/ANKARA
MENU
JFMO İŞSİZLİK KOMİSYONU RAPORU TMMOB`YE GÖNDERİLDİ

JFMO İŞSİZLİK KOMİSYONU RAPORU TMMOB`YE GÖNDERİLDİ

JFMO İşsizlik Komisyonu tarafından hazırlanan "Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" hakkındaki "Komisyon Raporu" TMMOB Yönetim Kurulu‘na gönderilmiştir.

---

KOMİSYON RAPORU

Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 27.11.2011 tarih ve 28125 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Bu Yönetmelikte; Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro Standart Cetvelleri içerisinde belirlenen  "Teknik Personel"in Yönetmeliğin ekindeki (V) sayılı listeden seçileceği belirtilmiştir. (V) sayılı Teknik Personel Kadro Ünvanları listesinde toplam kadro sayısı verilmiş olup hangi mühendislik dalından kaç mühendis olacağı bilinmemektedir.

Yine; İl Özel İdareler Norm Kadro İlke ve Standartlarına İlişkin Esaslar, Özel İdareler Tasnif Cetvelleri Madde: 7-(1) de (III) sayılı Teknik Personel Kadro Ünvanları Listesinde, toplam kadro sayısı verilmekte hangi mühendislik dalından kaç mühendis alınacağı belirtilmemektedir.

İlgili yönetmeliklerle Norm Kadro ünvanı belirlenirken (III) ve (V) sayılı "Teknik Personel Kadro Ünvanları" listesindeki mühendisin ünvanı, niteliği ve sayısı açıklanmamıştır. Bu durum meslekler arasında ayrımcılık yapılmasına ve bu yolla ülke kaynaklarının etkin ve verimli kullanılmasına hizmet etmeyen, keyfi uygulamanın önünü açan bir düzenleme olmaktadır.

5393 sayılı Belediye Kanunu Madde:49 ve 5302 sayılı İl Özel İdareleri Kanunu madde:36 Norm Kadro ve Personel İstihdamı‘na göre kadrolara personel alımı Belediye Meclisi ve İl Özel İdaresi yetkisine verilmektedir. Genel sekreter, genel sekreter yardımcısı, avukat, uzman vb. kadrolar unvan ve sayı olarak net bir şekilde verildiğinden bu kadrolara Belediye Meclisi ünvan ve sayıyı belirlemeksizin personel alımını yapmaktadır. Teknik Personel içinde ihtiyaç duyulacak mühendis dallarının ünvan ve sayısının Belediye Meclisi tarafından seçimi ise haksız ve keyfi uygulamanın önünü açmaktadır. Yerel ihtiyaçlar ölçeğinde hizmet sunumu ve kamu yararı eşit olarak korunmalı yerel yönetimlerin seçmesine dayanan yöntem ile merkezi idarenin genelleştirici, eşitleştirici düzenleme yapması çerçevesinde kamu yararı sağlanmalıdır.

Belediye, Mahalli İdareler ve İl Özel İdarelerindeki (III) ve (V) sayılı Teknik Personel Kadro Ünvanları Listesinde Sanat Tarihçisi, Ekonomist, Ev Ekonomisti, Kütüphaneci, Sosyolog vb. gibi teknik olmayan ünvanlara sahip meslek gurupları da yer almaktadır. Yine aynı listede yer alan "Mühendis" ünvanlı kadrolara muhtelif mühendislik fakültelerinden mezun olanların atanmasına imkan veren yaklaşım korunurken; Devlet Personel rejiminde her mühendislik bölümü için ayrı bir kadro ünvanı ihdasına gitmek yerine teknik hizmetler sınıfından "mühendis" ünvanlı kadrolar ihdas edilmek sureti ile kamu yönetiminin ihtiyaçları çerçevesinde farklı branşlardaki mühendislerin istihdamına ve özlük haklarının aynı olmasına imkan sağlanırken, Belediye Meclisi tarafından ünvan ve sayının seçimi neticesinde teknik olmayan ünvanlardanda tüm teknik kadroyu tek bir meslek ünvanından doldurması mümkün olmaktadır. Bu da haksız ve keyfi uygulamanın önünü açmaktadır.

Depremde yıkılan yapıların %20‘si yerden gelen sorunlar, %60‘ı yapı gereçlerinin doğru seçilmemesi, %20‘si ise uygulama sorunlarından kaynaklanmaktadır. Yerden gelen sorunlar deprem öncesi yer seçiminde, alan ayrımlanmasında "Yerinceleme çalışmaları" ile çözülebilmektedir. 16.12.2010 tarih ve 27787 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan "Yapı Müteahhitlerinin Kayıtları ile Şantiye Şefleri ve Yetki Belgeli Ustalar Hakkında Yönetmelik" kapsamında oluşturulan "Yapı Müteahhitliği Bilişim Sistemi" (YAMBİS) ile yapı ruhsatına tabi inşaat yapan; inşaat ve tesisat müteahhitleri‘nin kayıt altına alınacağı "Müteahhit ve Müellif Bilgi Sistemi" (MÜBİS) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı‘nca 01.01.2012 tarihinden itibaren devreye alınmıştır. Diğer kamu kurum ve kuruluşlarındaki uygulamalarla uyum sağlamak amacıyla Belediye, Mahalli İdareler ve İl Özel İdarelerindeki (III) ve (V) sayılı teknik kadro listesinin depreme dayanıklı yapı üretiminde çalışacak, yapıya esas teşkil eden zeminden çatıya kadar hizmet veren tüm teknik personelin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı‘nın uygulamaya koyduğu YAMBİS ve MUBİS paralelinde ünvan ve sayı olarak belirtilmesi önem arz etmektedir.

Bu nedenlerle Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro ve İl Özel İdareleri Norm Kadrolarının; (III) ve (V) sayılı "Teknik Personel Kadro Ünvanları" listesindeki "Teknik Personel" ünvanlarının ve sayılarının belirtilerek Belediye Meclisi ve İl Özel İdaresinin ünvan ve sayıyı seçme iradesine bırakılmadan, İçişleri Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığı tarafından müştereken belirlenerek Belediye Meclisi ve İl Özel İdaresi tarafından alımının yapılması meslekler arasında adaleti sağlayan bir düzenleme olacaktır.

Bu düzenlemeleri sağlamak amacıyla 27.11.2011 tarihli Yönetmelik değişikliğinin dava edilmesi konusunda; idari yargılama usulü kanununa göre mahkemeler idari işlem yerine geçecek bir karar veremezler. Bir işlemi ortadan kaldırmak yönünde karar verirler. Yönetmelikte dava konusu tüm "teknik kadronun" iptali yönünde olacaktır. Böyle bir davanın tek bir Oda tarafından değil Türk Mühendis Mimar Odaları Birliği tarafından tüm meslek alanlarını kapsayacak şekilde dava açılması uygun olacaktır. Bu halde tüm Oda‘lar TMMOB ye destek verir ve müdahil olarak davaya katılabilirler. Mahkeme meslek odalarının tek başına dava açmasında husumet ehliyetinin yani davada taraf olamayacağının şeklinde de yorumlayabilir. Bu anlamda TMMOB nin 27.11.2011 tarihli yönetmeliğe dava açması önem arz etmektedir. 18.02.2012

Saygılarımızla.

Metin ÇETİN
Mustafa CEYLAN
Alper Fatih GERMEÇ

Okunma Sayısı: 945