(+90) 312 418 82 69

jfmo@jeofizik.org.tr

Milli Müdafaa Caddesi NO:10/7

06650 Kızılay/ANKARA
MENU
AKDENİZ EDAŞ‘ IN ÖZELLEŞTİRİLMESİNE YABANCILAŞTIRILMASINA ÇALIŞANLAR İÇİN İŞSİZLİĞE VE PAHALI ELEKTRİĞE HAYIR

AKDENİZ EDAŞ‘ IN ÖZELLEŞTİRİLMESİNE YABANCILAŞTIRILMASINA ÇALIŞANLAR İÇİN İŞSİZLİĞE VE PAHALI ELEKTRİĞE HAYIR

AKDENİZ EDAŞ‘ IN ÖZELLEŞTİRİLMESİNE, YABANCILAŞTIRILMASINA, ÇALIŞANLAR İÇİN İŞSİZLİĞE VE PAHALI ELEKTRİĞE HAYIR!

Tüm dünyada enerji alanında yürütülen serbest piyasa uygulamaları sorgulanırken, ne yazık ki enerji arz güvenliği sorunuyla karşı karşıya bulunan ülkemizde iktidar, enerji alanında özelleştirmeleri sürdürmektedir. Sanayinin ve günlük yaşamımızın vazgeçilmezi olan elektriği evlerimize getiren enerji dağıtım kuruluşlarımız birer birer özel sektöre devredilmektedir.Üstelik bu devirler otomatik fiyatlandırma uygulamasıyla halkın üzerinden pahalı elektrik satış garantisi verilerek yapılmaktadır.

SEK, E.B.K. ,SÜMERBANK, TÜPRAŞ, PETKİM, TÜRK TELEKOM, Demir-Çelik Fabrikaları, Rafineriler vb birçok özelleştirme uygulamalarından sonra gelinen noktaortadadır. Aynı mantıkla yine aynı sonuçların alınacağı bilinmesine karşın Tekel, ŞekerFabrikaları, Demiryolları, Elektrik Dağıtım Şirketleri yeni bir özelleştirme dalgası ile hızlakamunun elinden alınıp büyük firmalara, sermaye gruplarına devredilmektedir.

Bu dönemde enerji sektörünün 20 yıllık özelleştirme serüveni çok önemli bir aşamaya gelmiştir. Enerji sektörü hem  üretim santralleri hem de dağıtım şebekelerinin özelleştirilmesiyle birlikte büyük bir kaosun içine sürüklenecektir.

Özel sektörün tüm işletmelerinde olduğu gibi, Elektrik Dağıtım hizmetinde de birincil önceliği nitelikli KAMU hizmeti değil, en fazla kardır.Kuruluşu aylarla ifade edilecek şirketler, Elektrik Dağıtımı gibi uzmanlık isteyen bir konuda Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB)‘dan yeterlilik alabilmekte ve ihale sonrası yaklaşık toplam abone sayısının %20‘sine eşit bir büyüklüğü devralabilmektedir. Tek başına bu durum bile özelleştirme uygulamalarındaki çarpıklığı, hoyratlığı, kuralsızlığı sergilemek için yeterlidir.Yetkililerin; özelleştirilmesi tamamlanmış ve devredilmiş bölgelerde yaşanan elektrik kesintileri ve tarımda kullanılan elektrik enerjisinde yaşanan yoğun elektrik kesintileri abone sorunları ve yatırımsızlık gibi sorunlarla ilgili açıklamaları ve değerlendirmeleri düşündürücüdür. Yetkililer, dağıtımı özelleştirilmiş ve devredilmiş bölgelerde yaşanan sorunlarla ilgili sadece şirketleri  uyardıklarını söylemiş,  "Çok basit hatalar giderilemiyor" gibi çarpıcı ama bir o kadar da acı bir noktaya vurgu yapmışlardır.

Şirketlerin abone ile olan ilişkilerine ne bakanlık olarak kendilerinin, ne EPDK‘nın ve ne de ÖİB bir söz hakkı olmadığını ifade eden açıklamalarla yetinilmiş, "Çok basit hataları bile düzeltemeyen" sermaye gruplarına elektrik dağıtım hizmeti devredilmiştir.Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından Antalya, Burdur, Isparta illerini kapsayan AKDENİZ EDAŞ‘ta 17 Ağustos 2010 tarihinde yayınlanan özelleştirme ilanıyla satışa çıkarılmış olup 19 firma dosya almış ve dosya alan 19 firmanın tamamı yeterli bulunmuştur.

Yeterli bulunan bu firmalardan 15 tanesi son teklif verme tarihi olan 24.11.2010 tarihin de tekliflerini teslim etmişler ve yapılan ihale sonucu 1.165.000.000 $ bedelle Park Holding A.Ş en yüksek teklifi vermiş, ikinci sırada 1.128.000.000 $ ile Enerjisa A.Ş. ve üçüncü sırada 1.100.000.000$ ile EMKAT Ortak girişimini yeralmıştır. 3 firma da sözleşme imzalamaya yanaşmamış ve teminatlarını yakarak ihaleden çekilmesi üzerine Nisan 2011 de ihale iptal edilmişti.

Son olarak 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde Özelleştirme İdaresi Başkanlığı 06.08.2012 tarihinde yayınlanan ihale ilanıyla; Akdeniz Elektrik Dağıtım A.Ş., deki %100 oranındaki hisse, blok satış yöntemi ile satışa çıkarılmıştır.İhalenin geçici teminat mektubu 15 milyon ABD doları olup 9 firma ön yeterlik için 21.09.2012 tarihinde müracaat etmiş ve tümü yeterli bulunmuştur. 06.11.2012 tarihine kadar teklifler idareye teslim edilecektir.

Yeterli bulunan firmalar ;

Enerjisa Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi ,Park Holding Anonim Şirketi , Zorlu Holding Anonim Şirketi , Cengiz-Kolin-Limak Ortak Girişim Grubu, Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret Anonim Şirketi , Elsan-Tümaş-Karaçay Ortak Girişim Grubu , Aksa Elektrik Perakende Satış Anonim Şirketi, İş-Kaya İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi Genpa Telekominikasyon ve İletişim Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi dir.

Akdeniz EDAŞ 1.8 milyon abonesiyle ülkemizin beşinci ,7,2 milyar kwh elektrik tüketimiyle de altıncı büyük şebekesidir. Antalya 5,5 milyar kWh tüketim ile 81 il içinde 6. sıradadır. %9,2 kayıp kaçak oranı ile kayıp kaçak açısından orta düzeyde bir şebeke olup, ticari abonelerinin çok olması nedeniyle de karlı bir işletmedir.

Akdeniz EDAŞ ın özelleştirilmesi süreci başlamış, sektörde kamusal yatırımlar kısılmış,personel alımları durdurulmuş, emekliye ayrılan personelin yerleri doldurulmadığı gibi,abone sayısı artmasına rağmen personel sayısı azaltılmıştır. İçinde bulunduğumuz dönemde taşeronlaştırmaya hız verilmiştir, Sayaç okuma, açma-kesme, arıza, bakım, işletme gibi hizmetler taşeronlar eliyle gerçekleştirilmektedir. Bunların yansıması olarak hizmet kalitesinde meydana gelen geriye gidiş enerji sektöründe özelleştirmelerin psikolojik gerekçesi haline getirilmiştir. Bu güne dek yapılan bütün özelleştirmelerden ortaya çıkan sonuç Akdeniz EDAŞ ın özelleştirmesinde de yaşanacaktır.

Sadece kar etme güdüsüyle hareket edecek olan özel şirket, arıza, bakım, onarım ve tesisleşme çalışmalarını aksatacaktır. Fiyat eşitleme mekanizmasının, özelleştirme sürecinin tamamlanmasından sonra devre dışı bırakılmasıyla birlikte her bölge kendi elektrik fiyatını belirleme hakkına sahip olacak ve bu durum elektrik faturalarına zam olarak yansıyacaktır.Bu güne dek özelleştirilen dağıtım şirketlerinin özelleştirme sonrası durumu bakıldığında dağıtım bölgelerinden gelen şikayetlerin yoğunlaştığı, sokak aydınlatmaları, elektrik enerjisi kesinti süresi ve sıklığı ile yeni yerleşim bölgelerindeki konutlara elektrik verilememesi gibi sorunların ortaya çıktığı görülmektedir.

Üretilen Enerjinin hemen tüketilmesi gerektiğinden enerji merkezi bir otorite tarafından yönetilmelidir. Parçalı yönetimle sağlıklı bir enerji politikası yürütülemez. Rekabet sonucu elektrik fiyatları ucuzlayacak istihdam artacak denilmektedir. Ancak bunların hiçbirisinin gerçekleşmediği ortadadır. Her dağıtım bölgesinin tek şebekesi vardır. O şebekeyi de bir firmanın alması halinde rekabetten söz etmek mümkün değildir.Verimlilik adı altında çok çalıştırılan personelin yaptığı iş kazalarında ciddi artış olmakta ve buna bağlı olarak ta iş güvencesi azalmaktadır.Özel sektörün tek düşündüğü az maliyetle çok para kazanmaktır.

Özelleştirme yanlılarının aşağıdaki soruları cevaplamaları gerekmektedir ; •1- Yaşamsal bir ihtiyaç olan elektrik enerjisinin güvenliği, sürdürülebilirliği ve ulaşılabilirliği nasıl sağlanacaktır ? •2- Özelleştirmelerden elde edilecek milyarlarca dolar gelir nasıl ve hangi alanlarda kullanılacaktır ? •3- Devir işlemi tamamlandığı zaman tüketicilerin ve kurum çalışanlarının karşılaşacağı sorunlar neler olacaktır ?

Sonuç olarak, özelleştirme ihalelerinin tamamı kamuoyu nezdinde tartışmalı hale gelmiş ve özelleştirme adeta yabancılaştırma ve zam şeklinde algılanmaya başlamıştır. Ekonomik düzelme için çare olmadığı, halka "daha az hizmet, daha fazla külfet" olarak geri döneceği bilinen özelleştirme uygulamalarından ve başta enerji özelleştirmelerinden derhal vazgeçilmelidir. Ülke geleceği için stratejik öneme sahip olan enerji alanı özel çıkarlara teslim edilemez. Enerji herkes için en vazgeçilmez bir yaşam-insan hakkıdır. İnsanların enerjiye ulaşmasını temin etmek ise kamusal bir sorumluluktur. Bu bilinçle; enerji alanındaki piyasacı yasaların yarattığı tahribat değerlendirilmeli, bu tahribatın giderilmesini sağlamak için derhal planlı, merkezi ve ulusal bir enerji sektörünün oluşturulması sağlanmalı; bunun için özelleştirilen yerler kamulaştırılmalı, planlama süreçlerine sektörde örgütlü emek ve meslek örgütlerinin, bilimsel kurumların katılımı sağlanmalıdır. Halka kesintisiz, kaliteli, ucuz enerji sağlamak temel yaklaşım haline getirilmelidir. Bu nedenle elektrik hizmetindeki özelleştirmeler bir an önce durdurulmalı ve kamu yararı gözetilerek bütüncül politikalara geçiş sağlanmalıdır.

Antalya İl Koordinasyon Kurulu olarak bu yaşanan talan düzeninin sonlanması adına takipçiliğimizi her alanda sürdüreceğiz.KAMU hizmeti olan elektrik dağıtım hizmetinin merkezi ve özerk bir yapı içerisinde KAMU yararına ve KAMU tarafından yapılmasının gerekliliğini her platformda savunacak, sürecin takipçisi olacağız.

Saygılarımızla, 01.11.2012

TMMOB Antalya İl Koordinasyon Kurulu

  • Jeofizik Müh.Odası Antalya Şb.
  • Ziraat Müh.Odası Antalya Şb.                   
  • Mimarlar Odası Antalya Şb.
  • Elektrik Müh.Odası Antalya Şb.         
  • Çevre Müh.Odası Antalya Şb.
  • Gemi Müh.Odası Antalya Şb.       
  • Gıda Müh.odası AntalyaŞb.
  • İnşaat Müh.Odası Antalya Şb.            
  • Harita ve Kadastro Müh.Odası Antalya Şb
  • Jeoloji Müh.Odası Antalya Şb.                   
  • Orman Müh.Odası Antalya Şb.
  • Kimya Müh.Odası Antalya Şb.             
  • Maden Müh.Odası Antalya Şb.
  • Makine Müh.Odası Antalya Şb.               
  • Meteoroloji Müh.Odası Antalya Şb.
  • Peyzaj Mimarları Odası Antalya Şb.               
  • Şehir Plancıları Odası Antalya Şb.
Okunma Sayısı: 969